nr 4, 3 mars 2015 webbversion»

 

Nya regler för utförare av rot-/rutarbete

Från och med 1 april 2015 träder nya regler i kraft baserat på Riksdagens nya lag. Reglerna berör utförare av rot-/rutarbete och det rot- och rutarbete vars fakturor betalas efter 31 mars 2015. Läs mer på Skatteverkets hemsida.

 

Förändringar hos Skatteverket enligt den nya lagen

Ansökan om utbetalning av rot- och rutarbete ska lämnas in elektroniskt, dvs via XML-fil eller direktinmatning via Skatteverkets e-tjänst. Det finns möjlighet att ansöka om dispens för att fortsätta sända in ansökan i pappersform. Denna dispens gäller dock bara under 6 månader och ansökan ska sändas in till Skatteverket senast den 30 april 2015.

 

Utföraren ska lämna in uppgifter såsom antal arbetade timmar, materialkostnader, övriga kostnader och vilken typ av arbete som har utförts. Timmar och tillhörande materialkostnad ska även grupperas under ett antal underrubriker.

 

De nya reglerna och Pyramid

Du kan läsa in ansökan med hjälp av Pyramids XML-fil. När du har gjort det måste ansökan kompletteras manuellt med de nya uppgifterna, via Skatteverkets e-tjänst.

 

I dagsläget har Pyramid inte något stöd för kopplingen mellan specifik tid och material, dvs den gruppering som krävs enligt Skatteverkets specifikationer. Vi arbetar på en lösning till kommande versioner och återkommer med besked när stöd införts i Pyramids XML-fil.

 

 

Pyramid Info
Handböcker och andra matnyttiga tips finns på Kundsupport/Artiklar A-Ö.

Vill du läsa äldre Pyramid Info,
så finns de på webben »


Följ oss på:
Följ Pyramidinfo på Twitter. Du kan där välja att se det som RSS-flöde.