Du kan även läsa utskicket på Internet, klicka här
Pyramid Info nr 4, 2009-05-07

.:: Om e-handel, spegelvänt verifikat samt orderstock


I månadens utskick beskriver vi hur du gör inställningar för de automatiska e-postmeddelanden som kan sändas från Pyramids e-handel och e-kundtjänst.

Vi tipsar också om hur du enkelt
spegelvänder ett felaktigt verifikat med hjälp av funktionen Konteringsmall.

Vi gör också ett
tillägg till förra månadens utskick angående Orderstock i Orderradsstudion.


Spegelvänd verifikat

I Pyramid finns det en enkel funktion för att spegelvända felaktigt konterade verifikat.
I rutin 910 Registrera verifikat kan det felaktiga verifikatet hämtas in och användas som mall. Välj bland alternativen Nytt verifikat, Öppna verifikat eller Tilläggsverifikat. Klicka på knappen Konteringsmall.
Konteringsmall
I dialogen som öppnas skriver du in det felaktiga verifikatets nummer och markerar kryssrutan Byt tecken. Klicka OK för att godkänna.



Tillägg till utskicket om orderstock i orderradsstudion

Vi har kompletterat förra månadens utskick med information om hur offerter sorteras bort ur urvalet.
Läs mer...



e-line - automatisk e-post

e-lineI Pyramid e-line finns flera funktioner för att skapa automatiska e-postmeddelande. Några tekniska förutsättningar och inställningar av egenskaper är det som krävs. Här nedan presenterar vi de funktioner som oftast efterfrågas på supporten.

Börja med att installera JMail på den dator/de datorer som ska skapa automatiska e-postmeddelanden. Det finns tre olika alternativ som styr varifrån de automatiska meddelandena sänds. Dessa är:

  1. WTS-datorn.
  2. datorn som sköter PTC-uppdraget.
  3. de lokala datorer där manuell överföring kan ske.

Kontakta din systemadministratör om du är osäker på vilka alternativ som används hos dig. I exemplen nedan nämner vi vilket alternativ som sköter automatiken.

När JMail är installerad enligt ovan, aktiverar du inställningarna i Pyramid för din e-handel/e-kundtjänst.

Inloggningsuppgifter & glömt lösenord
Inloggning
För att kunden ska få ett utskick med information om de uppgifter som han/hon angivit vid registrering, ska kryssrutan "Aktivera" markeras i rutin 791 E-line kommunikation, fliken E-post, gruppboxen E-post registrering. JMail måste finnas installerad på WTS-datorn.

Om kunden glömmer sin inloggning kan han/hon ange sin e-postadress och få uppgiften skickad till sig. Textmeddelandet styrs via rutin 791 E-line kommunikation, fliken E-post, gruppboxen E-post glömt login. JMail måste finnas installerad på WTS-datorn.

Gästinloggning - Tipsa en vän
När mottagaren av ett "Tipsa en vän"-meddelande klickar på länken kommer personen att bli gästinloggad för att kunna se information om produkten. Det krävs att kontaktnummer för gästinloggningen har skapats. Kontaktnumret anges i rutin 791 E-line allmänna, fliken Gästinloggningar, gruppboxen Gästinloggning "Tipsa en vän". JMail måste finnas installerad på WTS-datorn.

Kontakta ossKontakta oss
För att kunder ska kunna välja personer i "Kontakta oss" krävs att kontaktpersoner finns registrerade i Pyramids e-handel, rutin 3933 Kontaktpersoner. Här anger du namn och eventuell titel på kontaktpersonerna, samt om de ska kunna kontaktas via e-post, aktivitet eller båda alternativen.
Om kontaktpersonen ska kunna få meddelande via e-post måste JMail finnas installerad på WTS-datorn.

Orderbekräftelse
För att kunden ska få en bekräftelse vid registrering av order i e-handeln krävs att kryssrutan "Aktivera" markerats i rutin 791 Egenskaper e-handel, fliken E-order, gruppboxen Orderbekräftelse. JMail måste finnas installerad på WTS-datorn.

OrderbekräftelseTextmeddelandet redigerar du enkelt genom ett klick på anteckningsblocket bredvid fältet Ämne.


Ordererkännande
Att sända själva ordererkännandet via automatik kräver flera inställningar.

  • Det är viktigt att JMail finns installerat antingen på PTC-datorn om order läses in direkt med hjälp av PTC-uppdraget eller på den dator som används om inläsning sker lokalt via arbetsplatsen dvs. via rutin 3920 Orderinläsning.
  • I rutin 791 E-line kommunikation, fliken E-post ska IP-nr, Portnr och Avsändare vara ifyllda.
  • I rutin 791 E-line e-handel, fliken Inläsning, gruppboxen Ordererkännande ska kryssrutan "Aktivera" vara markerad.
  • I rutin 841 Skrivare ska en pdf-skrivare finnas registrerad. Den ska ha följande inställningar (notera att mellanslaget i slutkoden är viktigt att få med):
    Filnamn: ./WTS/PDF/#3003#.PDF
    slutkod: )S,)U PRG:WTMAIL.UCD
  • I rutin 780 Blankettset anges skrivaren på ordererkännandet i korrekt blankettset. Markera kryssrutan för 110 Projekt och 410 Order. (Blankettset styrs från betalningssätt på land i rutin 828 Leverans- och betalningssätt e-line eller från rutin 781 Projekttyper.

Notera att om alla order överförs manuellt via knappen "Överför alla godkända" i rutin 3920 Orderinläsning, styr egenskapen "Direkt utskrift" i rutin 791 Egenskaper e-handel, fliken Inläsning.
Om däremot enstaka order överförs via knappen Godkänn, visas alltid en fråga om utskrift.

Makulerad order
När en order makuleras i 3920 Orderinläsning kan ett e-postmeddelande sändas som information. I rutin 791 E-line e-handel, fliken Inläsning, gruppboxen E-post makulerad order, ska kryssrutan "Aktivera" markeras. JMail måste finnas installerad på de lokala datorer där makulering av order i rutin 3920 Orderinläsning hanteras.

e-kundtjänst

I e-kundtjänst finns möjlighet att beställa mer information. Här nedan beskrivs hur du gör det möjligt att beställa Prislista, Information och Fakturakopia.

Observera att för de tre funktionerna krävs att PTC-uppdraget "E-line Import kundtjänst" är igång och att JMail finns installerad på PTC- datorn.

PrislistaPrislista (Kundtjänst, Säljavdelningen):

  1. En prislista ska finnas i rutin 3932 Prislistor.
  2. I rutin 791 E-line kundtjänst, fliken Säljavd, gruppboxen Prislista ska alternativ anges i listboxen Grundformat.
  3. I rutin 841 Skrivare ska en skrivare för Övriga dokument finnas registrerad. Den ska ha följande inställningar:
    Filnamn: ./WTS/PDF/#22400#
    Slutkod: )S
  4. I rutin 791 E-line Kundtjänst, fliken Generella, ska du ange skrivaren för Övriga dokument i fältet Skrivarnr pdf.

InformationInformation (Kundtjänst, Kundservice):

  1. Information ska finnas i rutin 3935 Information.
  2. E-post skickas endast om dokument finns kopplade under fliken dokument i rutin 3935 Information. Tänk på hur sökvägarna är angivna, så att PTC:n hittar dem.

FakturakopiaFakturakopia (Kundtjänst, Ekonomiavdelningen):

  1. Tillvalsmodul Fakturaarkiv måste vara installerad.

Ovanstående tips finns även i "E-posthantering i e-line" på www.unikum.se, För Kund, Artiklar A-Ö.

.:: Aktuellt och läsvärt

Artiklar om Pyramid finns på www.unikum.se.




.:: Tidigare utskick
Har du missat tidigare Pyramid Info, eller vill du läsa dem igen? Klicka här!


Har du förslag/åsikter kring Pyramid Info? Sänd dem gärna till pyramidinfo@unikum.se




.:: Support
Kontakt med kundtjänst: Telefon: 046-280 20 00
Fax: 046-280 20 01
e-post: support@unikum.se

 



Hälsningar från oss på Unikum!

     Har du kollegor som vill få Pyramid Info? Fyll i vårt kundformulär.
     Vill du inte längre få Pyramid Info - avanmäl dig här.