nr 5, 19 september 2017 webbversion»

 

Gör ditt företag redo för GDPR

För att förbereda inför den nya dataskyddsförordningen GDPR bör ditt företag ställa sig denna viktiga fråga: Vilken personrelaterad information har företaget och varför?

Det är ett omfattande arbete att undersöka detta, så vänta inte! Kom igång med inventering av ditt företags data redan idag! Läs våra generella råd och översikt över insamling och hantering av data i Pyramid.

 

Länk till vår PDF: Kom igång med GDPR - Information till Pyramidanvändare med personuppgiftsansvar   Kom igång med GDPR - Ansvarig för personuppgifter i Pyramid »

 

 

Nedan får du en översikt över innehållet i dokumentet.

Fem övergripande råd

1. Vänta inte med förberedelserna.

2. Få en överblick av din data.

3. Skaffa kunskap och förståelse för hur reglerna ska följas.

4. Se över dina system.

5. Skapa en incidentprocess för att vara redo om säkerhetsbrott sker.

(Källa: Dagens Handel)

Insamling och hantering av data i Pyramid

Som ansvarig för personuppgifter ska du se till att ditt företag samlar in och behandlar alla personuppgifter i företagets Pyramid. Det gäller följande:

 

1. Insamling av personuppgifter.

2. Funktioner som kan innehålla/innehåller personrelaterade uppgifter.

3. Hantering av registerutdrag av personuppgifter.

4. Hur du tar bort personuppgifter.

 

Med hjälp av denna information kan du skaffa dig en överblick och ta vara på möjligheten att i förväg se över datan i Pyramid.

 

Den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. För dig som ännu inte är helt insatt i ämnet, beskriver vi även kortfattat begreppet GDPR och ger en definition av vad en personuppgift kan vara. Detaljerad information finns på www.datainspektionen.se.

 


2018 EU:s dataskyddsreform

Här kan du läsa äldre Pyramid Info på webben »